Publications

Downloads or links to articles:asfaltgå

BOOKS

Sand, Monica (red. 2024) En båge genom tiden – ritualer kring en göteborgshistoria. Om Flickläroverket i Artisten. Göteborg: Korpens förlag

Fanni, Maryam & Sand, M (red. 2021) Vi kommer totalt dominera. Om utomhusreklam som demokratifråga. Stockholm: Document Press

Sand, Monica (2019) Tro, hopp och konst. Konst som politiskt verktyg. Forskningsrapport om Statens konstråds satsning Konst händer 2016–2018, Stockholm; ArkDes

Sand (red. 2014) Forskning i centrum. Arkitektur- och designcentrum, Stockholm

Sand (2011) Gå vilse med punktlighet och precision, en guidebok A-Ö, Arkitekturmuseet.

Sand (2008) Konsten att gunga– experiment som aktiverar mellanrum, doktorsavhandling, ABE-skolan, KTH, Stockholm, Axl Books förlag; Stockholm.

BOOK CHAPTERS
Sand (2021) “Konst som politiskt verktyg. Examplet Jordbro”, i Perspektiv på Konst händer, Stockholm; Statens konstråd

Sand (2018) “Resonance in the Steps of Rubicon”, in Arlander et al. Performance as Research: Knowledge, Methods, Impact, London/New York: Routledge, p. 297-310

von Rosen, A., Sand, M., Meskimmon, M. (2018) “Transversal Dances Across Time and Space: feminist strategies for a critical heritage studies”, in Grahn, W & Wilson, J. R (ed.) Gender and Heritage: Performance, Place and Politics, London/New York: Routledge, p. 169-184

Sand (2016) På väg bort och hem. Heading Away and Home, i Tågteve, My Lindh. Stockholm; Jon Brunberg förlag, s. 28-37

Sand & Atienza (2016) Playing the Space: Playing the Space: Resonance, Re-action and Conference Re(s)onArt, Artistic Research Yearbook 2016, Swedish Research Council, s. 52-61

Sand (2014) Gå i historiens fotspår. En aktivering av konstens kritiska potential i stadsrummet, i Meskimmon, Marsha; von Rosen, Astrid; Sand, M (red) Dance as Critical Heritage. Archives, Access, Action. Göteborg: CCHS, Göteborgs universitet, s. 49-79

Sand & Atienza (2014) “Perspektiv på Levande urban radio (LUR) / Perspectives on Live Urban Radio (LUR)“, i Sand (red.) Forskning i centrum, Arkitektur- och designcentrum, Stockholm.

Sand (2014) “Saknas – en fjärdedel av Sveriges bostäder. Monica Sand samtalar med Erik Stenberg“, i Sand (red.) Forskning i centrum,  Arkitektur- och designcentrum, Stockholm.

Sand (2014) Resonans – att resonera med stadsrummet i Olsson, Krister & Nilsson, Daniel (red) Det förflutna i framtidens stad. Tankar om kulturarv, konsumtion och hållbar stadsutveckling. Lund; Nordic Academic Press, s 37-48 2014

Atienza, R.; Masson, D. (2014): Une recherche en action sur les ambiances du métro : l’expérience méthodologique des traversées schizophoniques. In: Soundspaces. Presses Universitaires de Rennes, Coll.Géographie sociale, France.

Atienza (2013): Recherche, art et pratique: rencontres dans l’urbain et le sonore. In: Espace, Matière, Société. Coll.Architecture en recherche. ENSA Rhône-Alpes, Grenoble.

Atienza (2013): Entre sonido y espacio: encuentro, diálogo y mestizaje. In: Música, Ciencia y Pensamiento en el siglo XX, Sánchez de Andrés, L. / Presas, A.(ed.). UAM. Madrid. 26 p.

Sand (2012) ”Att svara an” i Om femtio år med Arkitekturmuseet, s 48-49 och ”Resonance – How Architecture and Public Spaces Respond” in The Swedish Museum of Architectur: A Fifty Year Perspective s. 48-49

Sand, Monica (2012) ”Likgiltighetens landskap – Mind the Gap:”, i Vetenskapsrådets årsbok för konstnärlig forskning, s 165-181

Sand (2009) ”Metod – om att tillväga”, i Konst och forskningspolitik- konstnärlig forskning inför framtiden, Konstnärlig FoU, Årsbok 2009, Vetenskapsrådet, s 44-59

PEER REVIEWED ARTICLES AND PROCEEDINGS
Atienza R, Sand, M, McGimley, Robin (2020) “Art et re-action. Performing Urban Routines and Rituals”in Masson, D, (ed.) Ambiances, Alloaesthesia: Senses, Inventions, Worlds. E-conference. Proceedings of the 4th International Congress on Ambiances, 2-4 Dec, 2 vol., France: Réseau International Ambiances, 376 p. (Vol. 1), pp. 198-203

Eriksson, C., and Sand, M., (2018): Belonging in Transience – Vocal mapping for a commuting preschool practice”, in Emotion, Space and Society, Australia: Elsevier

Eriksson, C & Sand, M (2017) Placing voice meetings through vocal strolls: Toddlers in resonance with public space, in Lønstrup, A., et al, Voice and Memory, SoundEffects, vol. 7, no. 2, p. 64-78

Atienza, R (2017): ”Let the sounds be”. Cuando la urbe suena… In Espacios sonoros y audiovisuales III, La Ciudad como lugar de Experimentación, Creación e Investigación Plurisensorial. UAM Madrid. ISBN-978-84-617-9814-8

Ricardo Atienza, Monica Sand (2016) “Resonance as an Urban Artistic Research Method“, in Nicolas Remy, Nicolas Tixier (ed.) Ambiances, tomorrow. Proceedings of 3rd International Congress on Ambiances. Septembre 2016, Volos, Greece, Sep 2016, Volos, Greece. International. Network Ambiances ; University of Thessaly, vol. 1, p. 57 – 62, 2016.

Atienza, Sand (2016), Playing the Space in Re(s)on-Art: a conference in action, in “Espacios sonoros y audiovisuales: experiementación sesorial y escucha activa”, Carles and Nuñez (ed.), UAM Madrid ISBN- 978-84-608-8201-5

Monica Sand & Ricardo Atienza (2012): ”Playing the Space: Resonance, Improvisations and Variations of Urban Ambience” Ambiances in action / Ambiances en acte(s) – International Congress on Ambiances, Montreal: Canada

Atienza, R.; Billström N. (2012): Fighting “noise” = adding “noise”? Active improvement of high-speed train Sonic Ambiances. In Proceedings of the 2nd International Congress on Ambiances: “Ambiances in action”. International Congress on Ambiances, Montreal, Canada, 2012.

Atienza (2011): Resonancias, de aquellos lugares entre sonido y espacio. In: Proceedings of the 4th Ibero-American Conference on Soundscapes. Fonoteca Nacional, Mexico / Cervantes Institute, Spanish Culture Council. Mexico D.F, October 2010.

Koch, Daniel & Sand, Monica (2010) ”Rhythmanalyses – Rhythm as Mode, Methods and Theory for Analysing Urban Complexity”, i Aboutorabi, M & Wesener, A (Eds) (2010) Urban Design Research: Method and Application. Proceedings of the InternationalConference held at Birmingham City University, 3 -4 December 2009.

Atienza, R.; Palmese, C. (2010): Pensando la ciudad, herramientas para una experiencia urbana. In: Proceedings of the 3rd Ibero-American Conference on Soundscapes. Cervantes Institute Spanish Culture Council. Madrid – Spain, June 2009.

Atienza (2009): Paisajes de un agua encontrada. Entre materia, percepción y representación líquida. In: Proceedings of the 2nd Ibero-American Conference on Soundscapes. America / Spain Festival. Cervantes Institute / Spanish National Orchestra / Spanish Culture Council. Madrid, 06/2008.

RESEARCH REPORTS
Meskimmon, M., von Rosen, A., Sand, M. (2014): Dance as Critical Heritage, : Archives, Access,Action. Symposium Report 1. Beginnings

Sand, M & Svensson, K. (2017): Snabba bostäder till varje pris. Vilket samhälle byggs och för vem? Stockholm: ArkDes, Rapport till kulturdepartmentet

Levisse, Caroline  (2014): “Encounters from the Threshold: Temporary Displays of Contemporary Art in Scandinavian Churches” in (ed. Christofferson et al) Transfigurations, Nordic Journal of Religion and the Arts

Sundqvist, Sophia och Lantz, Hanna (2013) Urban ljudterräng, stadens ljud i mötet mellan kropp, aktivitet och plats, examensarbete vid Byggd miljö, Institutionen för Urbana Studier, Malmö Högskola

Atienza, R.; Masson, D. (2011): Des annonces à l’ambiance. Qualification et amélioration des situations de diffusion et de réception des annonces sonores dans le réseau ferré de la RATP (Paris Underground Company). RATP, report n.168, 144 p.

Levisse, Caroline (2010): “Une balançoire dans une église”, blogg

ARTICLES
Sand (2020) “The Critical Potential of Purposeful Misreading as a Spatial Practice“, in Mistry, Jyoti & Brander, (ed) Human, PARSE- Journal, Issue 12, 

Pech, Christina & Sand, M (2018) “Vetenskapens moderna landskap“, in: PLAN, Föreningen för samhällsplanering, 22 juni, ISSN 0032-0560

Sand (2017), Tillfällig arkitektur. Vad är frågan? Om arkitektur, konst, design och frågan om samhälls(an)svar. Direkt från London.

Sand (2017) “Tyngdlag” i katalogen till utställningen Balansakter, av Erika Janunger, Falkenbergs museum, 28/1- 23/4-17

Atienza R., Sand M. (2016): Playing the Space in Re(s)on-Art: a Conference in Action, In Sonic and audio-visual spaces: sensorial experimentation and active listening / Espacios sonoros y audiovisuales: experiementación sesorial y escucha activa, Carles and Nuñez (ed.), UAM Madrid ISBN- 978-84-608-8201-5

Atienza (2015, in press): Ruido contra ruido. Tratamientos sonoros aditivos para el espacio público. (Noise against noise. Additive sonic treatments for the public space.) UAM, Madrid

Atienza (2014): ¿Combatiendo “ruido” con más “ruido”? Tratamientos sonoros para el espacio público. (Fighting “noise” with more “noise”?: Sonic treatments for the public space).In: SulPonticello Online music and sound art publication. Madrid,

Sand (2014) Medborgare på Medborgarplatsen, Hållbar stad

Sand (2012) ”Spegelresa i Spegellandet  – reflektionens begärliga och bedrägliga yta” i tidskriften Arche nr 40-41, s 131-145

Atienza (2012): Building our environment, 3+1 sonic proposals towards a consciousness of inhabiting (Att skapa vår omgivning, 3+1 ljudförslag för en medvetenhet om var vi rör oss). Ikaros  – tidskrift om människan och vetenskapen. Folkets Bildningsförbund, Åbo, Finland.

Atienza, R. / Masson, D. et al. (2011): RéfleCT/Xions autour d’une «installation d’ambiance» (RefleCT/Xion, Installing an ambience) In: Proceedings of the International symposium “Creating an Atmosphere”. CRESSON, Grenoble.

Sand (2011) ”Desorienterad av teknisk precision” i Under Strecket, SvD 9 okt

Sand et al. (2010) ”Spegelresa: I Robert Smithsons fotspår från Gullmarsplan till Hökarängen” i Paletten nr 3-4, s.68-72

Sand (2010) Rum i gungning, i Populär astronomi